Bliskość natury w kontekście edukacji rozumiemy na kilka sposobów. Przede wszystkim jest to częste i regularne przebywanie w środowisku naturalnym – spacery, wycieczki, realizacja programu nauczania poza budynkiem szkoły. Kontakt z naturą prowadzi do jej bliższego poznania – obserwacji i wyjaśniania w jaki sposób funkcjonuje otaczająca nas przyroda. Istotne jest dla nas także kształtowanie świadomości, że człowiek jest częścią natury oraz umiejętności funkcjonowania w harmonii z środowiskiem naturalnym.
Staramy się, by dzieci regularnie przebywały w otoczeniu przyrody. Czasem jest to wspólne wyjście do ogrodu, a czasem dłuższy spacer na łąkę i do lasu. Jest to zarówno czas na swobodną zabawę, jak i okazja do realizacji programu poza budynkiem szkoły, jak na przykład lekcji matematyki na hamakach w leśnej bazie.
Dużo czasu poświęcamy na obserwacje przyrody oraz naukę o jej funkcjonowaniu. Realizujemy projekty przyrodnicze, organizujemy spotkania ze specjalistami zajmującymi się przyrodą oraz wycieczki w Tatry pod opieką przewodników tatrzańskich.
Czy wychodzimy codziennie niezależnie od pogody? Bliskie jest nam podejście, że nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie. Dlatego niestraszne są nam deszcz, mróz, czy błoto. Jednak bywają dni, gdy dzieci wraz z nauczycielką zdecydują, że tego dnia nie mają ochoty wyjść lub gdy realizacja zaplanowanych zadań wymaga pozostania w szkole.
***
🙋Q&A – to cykl, w którym odpowiadamy na Wasze pytania dotyczące Górskiej Wioski Edukacyjnej. Jeśli ciekawi Cię nasza działalność i chcesz dowiedzieć się więcej, wyślij nam swoje pytanie na adres mailowy edukacjapodhale@gmail.com.